به دهکده ما خوش آمدید
دو روز مانده به پایان عمرش تازه فهمید که هیچ زندگی نکرده ....
تقویمش پر شده بود و تنها دو روز خط نخورده بود ،پریشان شد و آشفته و عصبانی نزد خدا رفت تا روزهای بیشتری از خدا بگیرد !
داد زد بد و بیراه گفت خدا سکوت کرد .
آسمان و زمین را به هم ریخت خدا سکوت کرد
جیغ زد و جنجال به راه انداخت خدا سکوت کرد
به پر و پای فرشته ها پیچید خدا سکوت کرد
دلش گرفت و با درماندگی به تلخی گریست و به سجده افتاد..
خدا سکوتش را شکست و با مهربانی گفت : تمام روز رابه بد و بیراه گفتن و جار وجنجال از دست دادی و یک روز دیگر هم رفت تنها یک روز از عمرت باقیست بیا و لا اقل این یک روز زندگی کن ...!
لا به لای هق هق بی امان گریه اش گفت : اما خدایا فقط یک روز مانده در یک روز چه می توان کرد ؟!
و خدا پاسخ د اد : آنکه لذت یک روز زیستن را تجربه کند گویی هزار سال زیسته و آنکه امروزش را در نمی یابد هزار سال هم به کارش نمی آید...
! حالا برو زندگی کن : آنگاه سهم یک روز زندگی را در میان دستانش ریخت و گفت
مهمترین عوامل موثر در افزایش بهره وری عبارتند از :
1- ایجاد فضای روانی مناسب
2- تجربه و سوابق مناسب برای ایفای وظایف شغلی
3- فرهنگ کار و اعتقاد کارکنان نسبت به ایفای موثر وظایف خود در سازمان
4- انگیزه ی افراد برای انجام وظایف شغلی خود در حد بهینه
5- روحیه کارکنان سازمان و خشنودی آنان از کار در سازمان
6- تعادل روانی و جسمانی کارکنان سازمان
7- مشارکت کارکنان در تصمیمات
8- نوآوری و خلاقیت و فراهم بودن محیط برای رشد خلاقیتها
9- فراهم بودن امکانات آموزشی اثر بخش در سازمان
10- اعمال مدیریت اثر بخش و کارآمد
11- نظم و انضباط در کار و اعمال مدیریت زمان در سازمان
12- میزان همکاری افراد در سازمان و علاقه به انجام کارهای گروهی
13- دانش و اطلاعات تخصصی متصدیان گوناگون مشاغل در سازمان
14- نگرش کارکنان نسبت به کار و سازمان محل کار خود
15- ماهیت کار
عوامل موثر در بهره وری نشان می دهد تنها هنگامی افراد بکار خود علاقه نشان می دهند . و انگیزش کار در آنان افزایش مییابد که فضای روانی مناسب در سازمان فراهم آمده باشد. فضای روانی مناسب میتواند روحیه کارکنان را نیز بهبود بخشد مشارکت آنان را در سازمان فراهم آورد خلاقیت و نوآوریها را بیشتر کند...
نیروی انسانی ،عامل مهم بهره وری
افزایش بهره وری در هر سازمان نیاز به تامین شرایط متعددی دارد
که مهمترین آن نیروی انسانی است
برای افزایش رضایت شغلی کارکنان می باید فضای روانی مناسب در سازمان فراهم شود.
فضای روانی مناسب روحیه کارکنان را بهبود می بخشد و مشارکت آنان در کار را فراهم می آورد . و سبب ایجادخلاقیتها و نوآوریها خواهد شد.
سئوالی که هر مدیر کارآمد وواجد صلاحیت از خود میپرسد آن است که چرا مردم کار می کنند؟
چرا کسانی که قبلا به کار خود علاقه مند بوده اند اکنون نسبت به آن دلسردی نشان می دهند؟
چرا کارمندی که در یک واحد با شوق و علاقه کار می کند و در واحد دیگر همان سازمان جز کارکنان ناموفق محسوب
می شود؟
خصوصیات یک واحد اداره یا سازمان چگونه بر انگیزش و بهره وری کارکنان اثر می گذارد؟
در پاسخ به این سئوال باید گفت مردم بدلایل مختلف کار می کنند.
طی تحقیقاتی که به مدت 7 سال با صدها کارمند و کارگر انجام شده و در سال 1382 انتشار یافته نشان می دهد که انگیزه ی افراد یک جامعه برای کار به سه دسته تقسیم می شود.
1-برای کسب در آمد و پول
2- کارکردن را دوست دارند
3- بخاطر منزلت اجتماعی کار می کنند
بدین ترتیب عوامل موثر در ارتقای بهره وری عبارتند از :
مدیریت
فن آوری تکنولوژی
سرمایه کار
و مهمتر از همه نیروی انسانی
نیروی انسانی نیز هنگامی بهره وری بهینه خواهد داشت که برای کار انگیخته شده باشد . برای تقویت انگیزه ی افراد باید محیط کار نیاز های شخصی و مسائل اقتصادی آنان مورد توجه قرار گیرد.
بخوانیم، ببخشیم، عمل کنیم
در سازمان موفق = در سازمان ناموفق
سازمان موفق
کارکنان با احساس مسئولیت و انگیزه و علاقه مندی اجرای کاررا بر عهده می گیرند.
همه فکر می کنند – مشورت می دهند مدیران تصمیم می گیرند و ابلاغ می کنند و بازتاب دریافت می کنندجریان اطلاعات دو سویه از بالا به پایین و برعکس است.
اساس روابط بر اعتماد است.
کارکنان به کار خود فکر می کنند و مدیران به کارکنان.
همه چیز کیفی است و کیفیت اهمیت دارد.
هم به امار و هم به آمال می اندیشیند.
ترکیبی از ضوابط و روابط برقرار است.
تشویق بر تنبیه و جاذبه بر دافعه غالب است.
آموزش با برنامه صورت می گیرد و یک سرمایه گذاری ضروری تلقی می شود .روابط انسانی است.
محیط کار برای کارکنان محل تولید است.
جسم و روح کارکنان در سازمان است.
کار وسیله ای برای شکوفائی جوهره انسان است. کارکنان به بلوغ کاری خود فکر می کنند . کارکنان به سازمان خود می بالند.
محیط کار زیباست و بوی عود می دهد.
از تراوشات فکری و انگیزه های قلبی کارکنان هم در کار استفاده میشود.
کارکنان لایحه (پیشنهاد ) و رایحه می سازند.
روابط و عملکرد سازمان های غیر رسمی به نفع سازمان است .
عموما کارها مطلوب انجام می شود.
افراد به اشتباه خود در کار پی می برند و مسئولیت آن را می پذیرند و همه احساس مسئولیت می کنند.
اختیار با مسئولیت تناسب دارد.
افراد جسارت اشتباه کردن به خاطر پذیرش این پدیده از طرف مدیران را دارند و نوآوری رایج است.
تاکید بر واقعیت است.
سازمان به جهش و صعود است.
احساس کارکنان از کار ،محیط کار و مدیریت بهروری است.
سازمان نا موفق
کارکنان طبق دستور با کنترل و با حربه پاداش های مادی کار می کنند.
مدیران فکر می کنند تصمیم میگیرند دستور می دهند و کنترل و نظارت می کنند.
جریان اطلاعات دو سویه از بالا به پایین و برعکس است ..اساس روابط بر بی اعتمادی است
کارکنان در همه سطوح و در هر کاری کنترل می شوند همه چیز کمی است و کمیت اهمیت دارد.
تنها به آمار می اندیشند.
ضوابط و مقررات و اجرای خشک بر آن ها حاکم است.
تنبیه بر تشویق و دافعه بر جاذبه غالب است.
آموزش اتفاقی است با برنامه انجام نمی شود . و هزینه مند ووفت گیر تلقی می شود.
روابط غیر انسانی است.
محیط کار برای کارکنان محل تبعید است.
تنها جسم انسان ها در داخل سازمان است.
کار صرفا وسیله ای برای امرار معاش است.
محل کار فقط کارگاه است و بعضا اردوگاه همه با هم در انجام کار اختلاف و تقابل دارند.
کارکنان به حقوق خود فکر فکر می کنند.
کارکنان از سازمان خود می نالند.
محیط کار بوی آلودگی و بوی دود می دهد.
تنها از نیروی دست و بازوی کارکنان در کار استفاده می شود.
کارکنان شایعه و ضایعه می سازند.
روابط و عملکرد سازمانی غیر رسمی کارکنان علیه سازمان است.
عموما کارها معیوب انجام می شود .
هیچکس مسئولیت اشتباهی را نمی پذیرد و همه دیگران را مسئول می دانند.
اختیار با مسئولیت تناسب ندارد.
افراد جرأت و جسارت اشتباه کردن ندارند و درنتیجه نوآوری تحقیق نمی یابد.
سازمان رو به کاهش سقوط است.
احساس کارکنان از کار محیط کار ومدیریت بهره دهی است.