جعفر صابری

موسسه آشتی

جعفر صابری

موسسه آشتی

جعفر صابری دوربین دوم


نشستی دوستانه با جعفر صابری

مدیر عامل مؤسسه آموزشی ،فرهنگی،هنری،انتشاراتی ومطبوعاتی  آشتی

آقای صابری،مؤسسه شما در نظر دارد بر اساس طرحی که شما ارائه نموده اید یک مسابقه و یا در سطح گسترده تر، در قالب جشنواره فیلم و عکس برگزار نماید. باتوجه به این که طرح اجرایی این جشنواره )فیلم) از جانب شما بوده است چه ضرورتی در ارائه این موضوع

می بینید؟

  با تشکر از شما قبل از هر چیز لازم می دانم به اطلاعتان برسانم  این طرح از سال1374 توسط جمعی از دوستان وهمکاران مطرح و پس از مدت ها به مرحله کنونی رسیده است که اگر نبود همکاری این جمع ما امروز اینجا نبودیم  .

 { جشنواره دوربین دوم} یعنی نگاه به وقایع سینمایی از زاویه ی خاص که همه از آن بهره مند نیستند به عبارت دیگر نگاه از دوربینی دیگر.

ما معتقدیم دست یابی و آگاهی و بررسی پشت صحنه های فیلم های سینمایی ،سریال های تلویزیونی و حتی فیلم های مستند همواره یکی از عوامل پیشرفت  مهم در صنعت ساخت فیلم است که از جذابیت خاصی  نیزبرخوردار می باشد.

این بخش ها نه تنها به دلیل حوادث پشت صحنه ،مورد توجه است بلکه از جهاتی دیگر جذابیت ویژه دارند و بیننده را با دنیای پشت دوربین آشنا می کنند. همانند تلاش دست اندر کاران در پشت صحنه ،همکاری  ، صمیمیت ها، اختلاف نظرها، مشاجره، وحدت و همدلی، معرفی همه آنهایی که در پشت دوربین با هدفی مشترک فعالیت می کنندو...از آن جمله اند. به ویژه اهمیت وسایل و تکنولوژی سینما.

فکر نمی کنید این موضوع تکراری باشد؟

خیر ، آنچه مد نظر ما است صرفاً گزارشی از پشت صحنه ها نیست،بلکه با اهداف مشخصی در نحوه بیان ، خط سیر و هدف آن که با نگرش و تدوین هنرمندانه ای یک سری اهداف را دنبال می کند  در نظر ما است ،در واقع شکل گزارشی آن بسیار ضعیف و در حاشیه موضوع قرار می گیردبنابراین هر تماشاگر علاقه مند به هنر سینماوتلویزیون (چه هنر مند باتجربه و چه بیننده عادی)برای شناخت شیوه های عملکرد دست اندرکاران فیلم که همگی در تشکیل یک اثر هنری مشارکت دارند مشتاق است و در کسب اطلاع از این رخدادها به اتفاقات پشت صحنه توجه می نمایند.

اهداف اصلی این جشنواره شامل چه چیزهایی می شود؟

اهداف این جشنواره براساس انگیزه هایی، به وجود آمده است از جمله:

*بکر ونو بودن موضوع در قالب جشنواره.

*آگاهی مردم از تلاش فیلم سازان وزحمات ومشکلاتی که در این مسیر متحمل می شود.

*ارزش نهادن و تقدیر از فعالیت های تولیدات سینمایی وتلویزیونی.

*بهره گیری از تجربیّات برای آموزش تولید.

*معرفی بهتر امکانات و وسایل  ساخت وتولید فیلم در سینما و تلویزیون.

اینها هدف اصلی ما می باشد ودر واقع به موازات این اهداف می خواهیم شرایطی را برای :

1شناساندن تولیدات صنعت  فیلم سازی و سینما .

2- معرفی صمیمیت و فعالیت گروه های هنری در عرصه سینما و تولیدات تلویزیونی.

3شناساندن تجربیات گروه های تولیدی در پاسخ به بخشی از نیازهای قشر علاقه مند.

4- علاقه مند کردن دست اندرکاران سینما برای ثبت وقایع کلیه ی آثاری که در مجموع یک اثر هنری را در عرصه سینما وتلویزیون به وجود می آورند. به عبارت دیگر ثبت عناصر و تمام عوامل تولید با تمام جزئیات آن مورد نظر ما می باشد .

برای توضیحاتی که داده شده دست اندر کاران تولیدات وعلاقمندان به شرکت در این جشنواره بایستی بر چه اساسی آثار را تهیه وتدوین و ارسال نمایند؟

موضوعات اصلی و در واقع محور محتوای آثار که همان بحث اصلی است بایستی براساس یکی از موضوعات زیر باشد :

1همکاری،تلاش و صمیمیت گروه(این موضوع کلیت داشته و شامل تمام اجزاء فعال در تهیه و تولید  فیلم می شود)

2- حوادث و اتفاقات در پشت صحنه

3- کاربرد دوربین و امکانات فنی  دیگردرصنعت سینما وتلویزیون.

4 تلاش و فعالیت کارگردان و همکارانش.

بنابر آنچه گفته شد آیا شما صرفا ً از نگاه عامه پسندانه به این موضوع می پردازید؟

خیر،آنچه مد نظر ماست صرفاً دیدگاه عامه پسندانه آن نیست اگر چه همین موضوع در جای خود بخشی ازاین رویداد را در بر می گیرد یعنی ما از دریچه دید عموم مردم نیز به این موضوع نگاه کرده ایم ولی توجه اساسی ما به بررسی تولید فیلم هایی است که از پشت صحنه ها (خاصه موضوعات جذاب و واحد) که با نگرشی هنرمندانه وهدفمند تهیه وتدوین شده است می باشد.  برای نمونه در جشنواره کن سال 79 فیلم 9ساعته ای که(النور کاپولا) همسر (فرانسیس فورد کاپولااز پشت صحنه فیلم جنجال برانگیز شوهرش با نام (اینک آخرزمان ) ساخته بود چنان سروصدایی در جشنواره راه انداخت که حتی فیلم اصلی به راه نینداخته بود و همین طور 15 دقیقه تصویر از پشت صحنه فیلم جویندگان که بسیار مورد توجه تماشاگران و منتقدین قرار گرفت.

واقعیت این است که پشت صحنه سینما آرام و بی حادثه نبوده و نیست ، اکثر اوقات دارای رخدادهای قابل تامل  است .شکستن کرین وافتادن فیلمبردار از روی آن ،سوختن بازیگر یامتصدی جلوه های ویژه در اجرای یک آتش مصنوعی ، تیر خوردن یا روی مین رفتن یک کارگردان در هنگام ضبط و ثبت یک اثر سینمایی و... همینطور تلاش وصمیمیت اعضای گروه برای پیشبرد کار را که نقطه عطف در ساخت یک اثر هنری است، نشان می دهد.

شما به عنوان یک ایرانی چرا این جشنواره را در کشور ایران وبرای سینماگران ایرانی اجراء نکرده اید؟ 
 

ضمن احترام زیادی که برای همکاران سینماگر ایرانی خود قائل هستم باید بگویم هنر به ویژه سینما، جهانی است ومختص به یک کشور نمی باشد،راستش برای اولین بار در سال1374 (یعنی 1995)طرح اصلی جشنواره با مسئولین کشور ایران مطرح شد چرا که جشنواره فیلم فجر علی رغم تلاش دست اندرکاران آن واقعا یک جشنواره بین المللی نبوده ونیست،اما خیلی زود ما متوجه شدیم به دلایل زیادی از جمله مسائل اخلاقی که در سینمای ایران مطرح است اجراء چنین جشنواره ای آن هم باموضوع مطرح کردن پشت صحنه فیلم ها به طور قطع در ایران اسلامی  غیر ممکن است.لذا برای اجراء این جشنواره از کشورهای جنوبی خلیج فارس مثل امارات متحده عربی ویا حتی کویت دیدارداشتم ولی پس از بازدید و بررسی های به عمل آمده بعد از ملاقات ودیدار با مسئولین کشور سلطان نشین عمان باعث افتخار ما است که این جشنواره به میزبانی ایشان برگزار خواهد شد.لازم به ذکر است مؤسسه آشتی یک مؤسسه فرهنگی،هنری مستقل وآزاد است که به طبق قانون ایران در خصوص فعالیت های هنری می تواند با هر شخص داخلی ویا خارجی هم همکاری نماید. و باید بگوییم حتما این جشنواره جهانی خواهد بود باسطحی فوق العاده مطلوب وعالی .

داوری این جشنواره چگونه خواهد بود؟

این سوال شما منوط است به مراحل و شیوه ی اجرا که ما در دستور کار خود داریم . بدون شک داوران بایستی افراد شناخته شده سینما وتلویزیون جهان باشند که ما در صدد هستیم پس از قطعی شدن  تاریخ برگزاری جشنواره با عده ای از دست اندر کاران با تجربه سینما وتلویزیون جهان گفتگو داشته باشیم و از آنها دعوت نمائیم که داوری این جشنواره بین المللی را برعهده گیرند.

اگر توضیح دیگری دارید بفرمایید؟

من باز از شما تشکر می کنم و در اینجا از تمام دست اندر کاران سینما وتلویزیون جهان دعوت می کنم که در این جشنواره شرکت نمایند ، صنعت وهنر سینما که در بین دیگر هنرها از عمرکمتری برخوردار است هنوز بسیار ناشناخته است وقتی در گوشه ای از همین جهان ودر همین قرن  دوربین یک خبرنگار یا فیلم ساز را موردجستجوقرار می دهد تا مبادا بمبی در آن باشد ویا حتی آن را می شکند وفیلمبردار را به بدترین شکل کتک می زند ویا اسیر می کند ما می فهمیم که چقدر این هنر مظلوم واقع شده است در جای جای جهان امروز هنوز هستند اشخاصی که به خود اجازه می دهند فکر و اندیشه یک هنرمند فیلم ساز و حتی فیلم ساخته شده او را که تلاش جمعی از همکارانش است را سانسور ویا حتی توقیف کنند. ما بدون توجه به ملیّت ،رنگ ،نژادو دین افراد این جشنواره را صرفا برای نشان دادن صمیمیّت های موجود در صنعت سینما برگزار می نماییم. امیدوار هستم با ما همراه باشید.

باسپاس از آقای جعفر صابری مدیر عامل مؤسسه آموزشی، فرهنگی،هنری و انتشاراتی آشتی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر شما می توانید به سایت :www.2ndcamera.com 

 

تیر 1386 
خرداد 1386 

BLOGFA.COM  

Friendly sitting with Mr. Jaffer Saberi, 

Managing Director of training, cultural, and art of Ashti publication. 

Mr. Saberi your institute is considering that based on the plans you have set out for one competition or in an elaborate manner in the form of a film and photographic festival to be held , with attention to the fact that implementation of  such a festival (film) , what is the requirement for presenting on this subject. 

  • *Thanking you in advance, I feel it necessary to inform you that the plan was made in 1374 (1995) by some friends and colleagues and after sometime it has reached the present stage, if it had not been for the co-operation of the group we would not be here today.
  • 2nd camera festival means looking at facts of cinema from a special angle which everybody is not aware of the second look from second camera.
  • We believe that we shall be able to review the behind the scene of cinema, t.v. serials, and also documentary films , which shall have positive results in the production of films having special attractions.
  • These sections due to effective reasons have special features for happenings behind the scene, such as efforts made by those in charge behind the scene, co-operation, friendships , conflict of views, arguments , unity and understanding, introducing all those working behind the camera with a unified aim . .. are considered , specially the importance of equipments and cinema technology.
  • Don’t you think that this is a repeated subject?
  • * No , what we consider is not only inclination towards from behind the scenes, but with actual aim for the mode of description , track and aim of it by considering and understanding professionally its formation which is weak and in positioned in the side of the subject, therefore every viewer of cinema art and television (whether be it an experienced actor or and ordinary viewer) for understanding the working method of film makers who work in order to construct an artistic effect, are eager and for obtaining information from such events which occurred  behind the scene is taken into consideration.
  • What are the main aims of this festival and consist of what things ?
  • The aim this festival is based on created incentives such as :          *Originality and novelty of subject set in the festival.                              *Public information regarding efforts of film makers , and their labor,  difficulties which they have had to face during the process.  *Giving value and credit from production of cinema and television.
  • Having a share of the experience for training of production.
  • * Providing a better introduction of facilities and equipments for making and producing films in cinema and television.
  • These are our actual aims and in reality subject related to reach the goal we want to have favorable conditions for:
  1. To define the art of film production
  1. Introducing intimacy and activities of the artistic groups in the field of cinema era and television production.
  2. To become familiarized with the experience of production groups in reply to  cortex of penchant.
  3. Creating affinity for those who are involved in cinema for registering all facts whose vestiges can be traced in one art in the era of cinema and television which have come into creation, like registering factors and all relevance of production, minute details of instances is our consideration.
  • For the explanations furnished on what basis the producers shall be interested to participate in the vestiges this festival, what are they required to  compile,  compose , and dispatch.
  • * Main subject is actually the axis of effects contents which is the main subject of discussion which should involve one of the matters reflected below :-
  1. Co-operation, efforts and friendship of the group (This is the key subject and involves all factors for compiling and production).
  1. Events and happenings behind the scene.
  2. Application of camera and other technical aspects in the cinema and television industry.
  3. Efforts and operations of producer and his colleagues.
  • * Therefore according to what has been said, do you only see and work on this subject from the view of general public liking.
  • No,  the thing which is taken into our consideration is not the general public liking, while this subject is one of the factors of this happening, meaning we also see this subject from the general public view, but our actual and main attention is on film production which is viewed from behind the scene (generally attractive units and subjects) which observes the prefecture and aims for production and its complications. As for example in the Cannes film festival of 79 a 9 hour film in which (Alnore Capolla) wife  (Francis Ford Capolla) created a havoc in behind the scene , her husband namely (Eink Akharzaman) has produced created such a publicity in this festival that even the main film did not create , and similarly 15 minutes of photography from behind the scene of film SEEKERS which was much sought after by viewers and critiques.

Actually this Behind the Scene was not of a quite and ineffective cinema and is not; most of the time has occurrences is reflect able. Filming of breaking of the crane and falling of the cameraman, burning of actor or special effect director while creating a special false fire, being hit by a bullet or going over a mine of one director while recording or registering a cinema effect and ….similarly trials and friendship of group members to further promoting and showing the work from inflection point for producing an art effect.

  • You as an Iranian, why you have not held a similar festival in Iran for Iranian film goers?
  • While considering extensive respect for my Iranian film colleagues which I personally have, I must say that acting specially global cinema and is not for any special country, truly for the first time in the year 1384 (1995) the floor plan for the festival was reflected to authorities in Iran since the Fajr Film  Festival which although the authorities tried without being and still are unaware of an international festival, but we soon became aware for various reasons such as ethical points which are very important in Iranian cinemas, holding such a festival , that too by mentioning the behind the scene of films without stoppage in Islamic Iran is impossible, and thus in order to set up this festival southern Persian gulf country such as U.A.E. or even Kuwait we held meetings, but after reviewing and  inspecting of major factors, after meetings and visits with authorities of the Sultanate of Oman was a privilege to us that this festival shall be held under their auspices. It would be worth mentioning that Ashti Institute is an independent and free cultural and art institute, which according to existing Iranian rules relating to artistic activities can consider co-operation of any local and foreign person. We must reiterate that certainly this shall be a global international festival and should be extremely desirable and excellent.
  • How this festival will be judged?
  • *This question depends on the stage and type of implementation which we have set in the agenda. With a doubt the judges should be persons known in the global cinema and television industry, which we are trying to do after finalization of the commencement date of the festival, and we intend to negotiate with some re-known  persons of the persons in the film and television industry, and invite them to take the responsibility and be the jury of this international festival.
  • In case you have any point to make, please go ahead?
  • *I personally want to thank you and hereby invite all renown celebrities of the world cinema and television to participate in this festival, the art and cinema industry which is amongst the young and unknown , when being held in a certain corner of this world during this century , the camera of one news reporter or film maker will initiate so that there is no bomb, or even break it, and beat up the camera man in the worst possible way, or arrest. We want how much this art is considered innocent, presently in every place around the globe there are people who permit themselves to censor or block the film(s) made by the effort of a group of artist, even in case of films which have already been made, we do not take into consideration the race, colour, religion of persons in this festival, only to show the result of existing group co-operation in the cinema industry. We hope you will be along with us.
  • Thanking Mr. Jaffer Saberi managing director of Ashti training, art, cultural, and publication institute, in order to obtain further information please visit our web site :-
  • www.2ndcamers.com   

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.