نشستی دوستانه با جعفر صابری
مدیر عامل مؤسسه آموزشی ،فرهنگی،هنری،انتشاراتی ومطبوعاتی آشتی
آقای صابری،مؤسسه شما در نظر دارد بر اساس طرحی که شما ارائه نموده اید یک مسابقه و یا در سطح گسترده تر، در قالب جشنواره فیلم و عکس برگزار نماید. باتوجه به این که طرح اجرایی این جشنواره )فیلم) از جانب شما بوده است چه ضرورتی در ارائه این موضوع
می بینید؟
با تشکر از شما قبل از هر چیز لازم می دانم به اطلاعتان برسانم این طرح از سال1374 توسط جمعی از دوستان وهمکاران مطرح و پس از مدت ها به مرحله کنونی رسیده است که اگر نبود همکاری این جمع ما امروز اینجا نبودیم .
{ جشنواره دوربین دوم} یعنی نگاه به وقایع سینمایی از زاویه ی خاص که همه از آن بهره مند نیستند به عبارت دیگر نگاه از دوربینی دیگر.
ما معتقدیم دست یابی و آگاهی و بررسی پشت صحنه های فیلم های سینمایی ،سریال های تلویزیونی و حتی فیلم های مستند همواره یکی از عوامل پیشرفت مهم در صنعت ساخت فیلم است که از جذابیت خاصی نیزبرخوردار می باشد.
این بخش ها نه تنها به دلیل حوادث پشت صحنه ،مورد توجه است بلکه از جهاتی دیگر جذابیت ویژه دارند و بیننده را با دنیای پشت دوربین آشنا می کنند. همانند تلاش دست اندر کاران در پشت صحنه ،همکاری ، صمیمیت ها، اختلاف نظرها، مشاجره، وحدت و همدلی، معرفی همه آنهایی که در پشت دوربین با هدفی مشترک فعالیت می کنندو...از آن جمله اند. به ویژه اهمیت وسایل و تکنولوژی سینما.
فکر نمی کنید این موضوع تکراری باشد؟
خیر ، آنچه مد نظر ما است صرفاً گزارشی از پشت صحنه ها نیست،بلکه با اهداف مشخصی در نحوه بیان ، خط سیر و هدف آن که با نگرش و تدوین هنرمندانه ای یک سری اهداف را دنبال می کند در نظر ما است ،در واقع شکل گزارشی آن بسیار ضعیف و در حاشیه موضوع قرار می گیرد. بنابراین هر تماشاگر علاقه مند به هنر سینماوتلویزیون (چه هنر مند باتجربه و چه بیننده عادی)برای شناخت شیوه های عملکرد دست اندرکاران فیلم که همگی در تشکیل یک اثر هنری مشارکت دارند مشتاق است و در کسب اطلاع از این رخدادها به اتفاقات پشت صحنه توجه می نمایند.
اهداف اصلی این جشنواره شامل چه چیزهایی می شود؟
اهداف این جشنواره براساس انگیزه هایی، به وجود آمده است از جمله:
*بکر ونو بودن موضوع در قالب جشنواره.
*آگاهی مردم از تلاش فیلم سازان وزحمات ومشکلاتی که در این مسیر متحمل می شود.
*ارزش نهادن و تقدیر از فعالیت های تولیدات سینمایی وتلویزیونی.
*بهره گیری از تجربیّات برای آموزش تولید.
*معرفی بهتر امکانات و وسایل ساخت وتولید فیلم در سینما و تلویزیون.
اینها هدف اصلی ما می باشد ودر واقع به موازات این اهداف می خواهیم شرایطی را برای :
1- شناساندن تولیدات صنعت فیلم سازی و سینما .
2- معرفی صمیمیت و فعالیت گروه های هنری در عرصه سینما و تولیدات تلویزیونی.
3- شناساندن تجربیات گروه های تولیدی در پاسخ به بخشی از نیازهای قشر علاقه مند.
4- علاقه مند کردن دست اندرکاران سینما برای ثبت وقایع کلیه ی آثاری که در مجموع یک اثر هنری را در عرصه سینما وتلویزیون به وجود می آورند. به عبارت دیگر ثبت عناصر و تمام عوامل تولید با تمام جزئیات آن مورد نظر ما می باشد .
برای توضیحاتی که داده شده دست اندر کاران تولیدات وعلاقمندان به شرکت در این جشنواره بایستی بر چه اساسی آثار را تهیه وتدوین و ارسال نمایند؟
موضوعات اصلی و در واقع محور محتوای آثار که همان بحث اصلی است بایستی براساس یکی از موضوعات زیر باشد :
1- همکاری،تلاش و صمیمیت گروه(این موضوع کلیت داشته و شامل تمام اجزاء فعال در تهیه و تولید فیلم می شود)
2- حوادث و اتفاقات در پشت صحنه
3- کاربرد دوربین و امکانات فنی دیگردرصنعت سینما وتلویزیون.
4- تلاش و فعالیت کارگردان و همکارانش.
بنابر آنچه گفته شد آیا شما صرفا ً از نگاه عامه پسندانه به این موضوع می پردازید؟
خیر،آنچه مد نظر ماست صرفاً دیدگاه عامه پسندانه آن نیست اگر چه همین موضوع در جای خود بخشی ازاین رویداد را در بر می گیرد یعنی ما از دریچه دید عموم مردم نیز به این موضوع نگاه کرده ایم ولی توجه اساسی ما به بررسی تولید فیلم هایی است که از پشت صحنه ها (خاصه موضوعات جذاب و واحد) که با نگرشی هنرمندانه وهدفمند تهیه وتدوین شده است می باشد. برای نمونه در جشنواره کن سال 79 فیلم 9ساعته ای که(النور کاپولا) همسر (فرانسیس فورد کاپولا) از پشت صحنه فیلم جنجال برانگیز شوهرش با نام (اینک آخرزمان ) ساخته بود چنان سروصدایی در جشنواره راه انداخت که حتی فیلم اصلی به راه نینداخته بود و همین طور 15 دقیقه تصویر از پشت صحنه فیلم جویندگان که بسیار مورد توجه تماشاگران و منتقدین قرار گرفت.
واقعیت این است که پشت صحنه سینما آرام و بی حادثه نبوده و نیست ، اکثر اوقات دارای رخدادهای قابل تامل است .شکستن کرین وافتادن فیلمبردار از روی آن ،سوختن بازیگر یامتصدی جلوه های ویژه در اجرای یک آتش مصنوعی ، تیر خوردن یا روی مین رفتن یک کارگردان در هنگام ضبط و ثبت یک اثر سینمایی و... همینطور تلاش وصمیمیت اعضای گروه برای پیشبرد کار را که نقطه عطف در ساخت یک اثر هنری است، نشان می دهد.
شما به عنوان یک ایرانی چرا این جشنواره را در کشور ایران وبرای سینماگران ایرانی اجراء نکرده اید؟
ضمن احترام زیادی که برای همکاران سینماگر ایرانی خود قائل هستم باید بگویم هنر به ویژه سینما، جهانی است ومختص به یک کشور نمی باشد،راستش برای اولین بار در سال1374 (یعنی 1995)طرح اصلی جشنواره با مسئولین کشور ایران مطرح شد چرا که جشنواره فیلم فجر علی رغم تلاش دست اندرکاران آن واقعا یک جشنواره بین المللی نبوده ونیست،اما خیلی زود ما متوجه شدیم به دلایل زیادی از جمله مسائل اخلاقی که در سینمای ایران مطرح است اجراء چنین جشنواره ای آن هم باموضوع مطرح کردن پشت صحنه فیلم ها به طور قطع در ایران اسلامی غیر ممکن است.لذا برای اجراء این جشنواره از کشورهای جنوبی خلیج فارس مثل امارات متحده عربی ویا حتی کویت دیدارداشتم ولی پس از بازدید و بررسی های به عمل آمده بعد از ملاقات ودیدار با مسئولین کشور سلطان نشین عمان باعث افتخار ما است که این جشنواره به میزبانی ایشان برگزار خواهد شد.لازم به ذکر است مؤسسه آشتی یک مؤسسه فرهنگی،هنری مستقل وآزاد است که به طبق قانون ایران در خصوص فعالیت های هنری می تواند با هر شخص داخلی ویا خارجی هم همکاری نماید. و باید بگوییم حتما این جشنواره جهانی خواهد بود باسطحی فوق العاده مطلوب وعالی .
داوری این جشنواره چگونه خواهد بود؟
این سوال شما منوط است به مراحل و شیوه ی اجرا که ما در دستور کار خود داریم . بدون شک داوران بایستی افراد شناخته شده سینما وتلویزیون جهان باشند که ما در صدد هستیم پس از قطعی شدن تاریخ برگزاری جشنواره با عده ای از دست اندر کاران با تجربه سینما وتلویزیون جهان گفتگو داشته باشیم و از آنها دعوت نمائیم که داوری این جشنواره بین المللی را برعهده گیرند.
اگر توضیح دیگری دارید بفرمایید؟
من باز از شما تشکر می کنم و در اینجا از تمام دست اندر کاران سینما وتلویزیون جهان دعوت می کنم که در این جشنواره شرکت نمایند ، صنعت وهنر سینما که در بین دیگر هنرها از عمرکمتری برخوردار است هنوز بسیار ناشناخته است وقتی در گوشه ای از همین جهان ودر همین قرن دوربین یک خبرنگار یا فیلم ساز را موردجستجوقرار می دهد تا مبادا بمبی در آن باشد ویا حتی آن را می شکند وفیلمبردار را به بدترین شکل کتک می زند ویا اسیر می کند ما می فهمیم که چقدر این هنر مظلوم واقع شده است در جای جای جهان امروز هنوز هستند اشخاصی که به خود اجازه می دهند فکر و اندیشه یک هنرمند فیلم ساز و حتی فیلم ساخته شده او را که تلاش جمعی از همکارانش است را سانسور ویا حتی توقیف کنند. ما بدون توجه به ملیّت ،رنگ ،نژادو دین افراد این جشنواره را صرفا برای نشان دادن صمیمیّت های موجود در صنعت سینما برگزار می نماییم. امیدوار هستم با ما همراه باشید.
باسپاس از آقای جعفر صابری مدیر عامل مؤسسه آموزشی، فرهنگی،هنری و انتشاراتی آشتی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر شما می توانید به سایت :www.2ndcamera.com
Friendly sitting with Mr. Jaffer Saberi,
Managing Director of training, cultural, and art of Ashti publication.
Mr. Saberi your institute is considering that based on the plans you have set out for one competition or in an elaborate manner in the form of a film and photographic festival to be held , with attention to the fact that implementation of such a festival (film) , what is the requirement for presenting on this subject.
Actually this Behind the Scene was not of a quite and ineffective cinema and is not; most of the time has occurrences is reflect able. Filming of breaking of the crane and falling of the cameraman, burning of actor or special effect director while creating a special false fire, being hit by a bullet or going over a mine of one director while recording or registering a cinema effect and ….similarly trials and friendship of group members to further promoting and showing the work from inflection point for producing an art effect.