جعفر صابری

موسسه آشتی

جعفر صابری

موسسه آشتی

جعفر صابری/راه نمای املاء فارسی

راه نمای املاء فارسی

نوشته جعفر صابری

انتشارات آشتی

صفحه 100 صفحه

تیراژ10000

قیمت 10000

شابک 7-18-5534-964-978

راهنمای املای فارسی

موارد نیم غلطی :

اینجا سخن از التزام و باید و نباید ها ست در محدوده ضابطه مقدماتی به شرح زیر :

(همزه) الف: می نویسیم : منشاٌ – راٌس بقای اِنسان و موٌثر .

نمی نویسیم :منشا،راَس (زیرا همزه کسره ،زاید آمده است) بقاءانسان.

(ب) می نویسیم :آیین ، گویی،پاییز

می نویسیم : آئین،پائیز،گوئی(ولی غلط منظور نمی شود)*ان-همان الف) می نویسیم:ان کتاب ،همان روز . نمی نویسم: انکتاب ، همانروز.

استثنا :انجا،انچه(نمینویسم:ان جا،ان چه)ب)می نویسم:فرزانگان ونمینویسم:فرز انه گان)

های بیان حرکت بایدحذف شود.)

ازقلم افتادگی واژه:

الف:اگرواژه از قلم افتادگی تکراری است ودرجای دیگر املا غلط گرفته شود، برای باردوم غلط محسوب نمی شود.

ب:اگر واژه ازقلم افتاده تکراری است ، ولی در جای دیگراملا صحیح نوشته شده باشد :(چه یک غلطی وچه نیم غلطی ، نیم غلط محسوب می شود)

الف مقصوره و الفبای دیگر :

الف) می نویسم:زکات، تورات ، سلیمان وهارون.

نمی نویسم :زکت،تورت،سلیمن وهرون.

استثنا: واژه های زیر به صورت عربی انها نوشته می شود و غیر ان غلط محسوب می شود .

الف:إلیَ ، عَلی،حَتَّی،الالَی،إلهی،اَللَّه.

ب:عیسی، موسی،یحیی،طوبی وکبری و...

ب)می نویسیم : خشنود است،پاک است ،پاک اند و کاری اید ،کاری اند.

نمی نویسیم : خشنودست،پاکست وپاکند.

ج)می نویسم:کاری ام، کاری ای ،کاری است،کاری ایم،کاری اید وکاری اند.

نمی نویسم:کاریم،کاریی،کاریست،کارییم،کاریید وکاریند.

د)می نویسیم:داناست،نیکوست (یا) دانا است، نیکو است ( هر دو شکل صحیح است .)

اختصار نویسی :

در هر املا استفاده از نشانه های اختصاری،در صورت تکرار مجاز است نه بار اول .

بنابراین می نویسیم :

حضرت ابراهیم "علیه السلام " بت شکن تاریخ است .

آن حضرت گفت:.................

نمی نویسم: حضرت ابراهیم (ع) بت شکن تاریخ است

می نویسیم:معلّم،شفقت و متّقی.

نمی نویسیم:معلم،شفقت و متقی.

تبصره:واژه های مختوم به تشدید در موارد زیر الزاماً تشدید دارند و در غیر آنها ضروری نیست.

الف)مضاف بودن:حق مطلب ،ب:موصوف بودن،حق واقعی ،ج:قبل ازو عطف :حق و باطل ،د)قبل از:ام،ای،است،و ام ،ات،اش:بر حقّم،بر حقّی،بر حقّ است.../حقّم ،حقّت و حقّش - مثال برای واژه مختوم به تشدیدی که تشدید آن الزامی نیست.

می نویسیم :سخن حق گفت ، آن خط را پسندیده .

نمی نویسیم :سخن حق گفت ، آن خط را پسندید (ولی غلط محسوب نمی شود.)

تعریف:

به واژه های فارسی (و لاتین و ترکی...)که در زبان عربی تغییر کرده است معراب گویند و این تبدیل و دگرگونی را تعریب نامیده اند .

*اولویت در زبان فارسی با واژه های تعریف نشده است .

می نویسیم :نفت ، بلیت، اتو ،اتاق،تالار ،تاتر،تهماسب ،تهمورث،

استخر ،استهبانات،توس،تهران،اتریش،ایتالیا،امپراتور،تپیدن ،غلتیدن و تپانچه .

نمی نویسیم:طوس،طهران،اطریش،ایطالیا،امپراطور،طپیدن ،غلطیدن و طپانچه .

تبصره:شصت و صد ( عدد های اصلی )استثنا هستند و به همین صورت نوشته می شوند.نوشتن آن ها به شکل هشت و سر هر کدام نیم غلط است .

تبصره :

واژه(توفان)به معنی غرّان در زمان صفّت از (توفیدن)اما واژه

طوفان به معنی باد و باران شدید،اسم است و عربی به همین صورت نوشته می شود.

تنوین:نگذاشتن نشانه ی تنوین غلط محسوب می شود.

می نویسیم:مقسومٌ علیه و مضاف الیهٌ.

نمی نویسیم:مقسوم علیه و مضاف الیه.

نگذاشتن الف برای تنوین نصب نیز غلط محسوب می شود.

می نویسیم:ندرتا"،نسبتا"،عجالتا" وجزئا"

نمی نویسیم:ندرةً،نسبتةً،عجالتةً وجزءً (مورد یک غلطی است )

جمله های عربی در فارسی:

می نویسیم:ان شاء الله،حق تعالی،رحمه اللـه علیه.

نمی نویسیم:انشاء الله،حقتعالی،رحمة اللّـه علیه==>الیه.

چــه:می نویسیم:چه وقت،چه طور،چه سان و چه قدر.

نمی نویسیم:چوقت،چطور،چسان و چقدر.

استثنا:

چرا (چرایی) چگونه(چگونگی) چیست -آنچه -چنانچه -اینچه (جدا نوشتن اینـها غلط محسوب می شود.)

می نویسیم:باغچه،خوانچه و حوضچه.

نمی نویسیم:باغ چه،خوان چه و حوض چه (چه،پسوند تصغیرهمیشه متصل نوشته می شود.)

دندانه حرف:اضافه یا کم کردن دندانه به حروف هر یک از

گروه های سه گانه زیر در تمام املانیز غلط محسوب می شود.

گروه اول:(ب ، پ ، ت ، ث ، ن ، ی و و )

گروه دوم:(س و ش)

گروه سوم:(ص وض)

این گروه بندی ها شباهت دندانه و حروف مد نظر بوده است.

شکسته نویسی:

می نویسیم:تضمین - آن گلزارکه.

نمی نویسیم:

عدد نویسی:می نویسیم:

سال یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار،دو هفتم و ده تا ده تا .

نمی نویسیم:سال 1374،--2-- و10تا10تا .

کشیده نویسی: 7

کشیده نوشتن حرف (س و ش)بدون فاصله حرف دیگر در یک واژه غلط محسوب می شود.

می نویسیم:شست-کوشش نمی نویسیم:

کشیده نوشتن س و ش قبل از حروف (ج-چ-ح-خ-ر-ز-ژ-م وی )

غلط محسوب می شود.

می نویسیم:سحر، سر، اسم وشهاب.

نمی نویسیم:

که،می نویسیم : همین که،با آن که،چنان که ،که آسود و که آید .

نمی نویسیم : همینکه،با آنکه،چنانکه ،کاسود و کاید .

استثنا:بلکه،بل که به این صورت نیم غلط محسوب می شود.

هم،می نویسیم:

او هم درس تازه شروع کرد - هم کار می کند و هم بازی.

(هم در هر دو جمله نقش قیدی دارد.)

نمی نویسیم:

او همدرس تازه شروع کرد - همکار می کند و همبازی.

(جدا نوشتن آنها نیم غلط محسوب می شود.)

استثنا:همو،همیدون،همچنین،همچنان،همچون و همین وهمان.

(پیشوند اشتراک همیشه جدا نوشته می شود)

می نویسیم:هم سر نوشت،هم رتبه،هم شغل و هم منزل.

نمی نویسیم:همسرنوشت،همرتبه،همشغل و هممنزل.

اگر کلمه ای به حرف "و" ختم شود و بخواهد به کلمه ای اضافه گردد،چه موقع میان ان دو کلمه "ی" قرار می گیرد؟

پاسخ:اگرکلمه اول صدای "او"بدهد:

آهوی کوهی-نیروی جوان

| |

(صدای او) (صدای او)

اگر کلمه اول صدای " اُ "(بدون اشباع)بدهد،یِِِِ "اضافه نخواهد شد.

صدای او)

|

جوِنارس-دو صد متر -پرتو نیکان-رهرو عشق

| | |

(صدای اُ) (صدای اُ ) (صدای اُ)

هر گاه مصدر فعلی با" أ "شروع شود و بخواهیم با آن مصدر فعلی بسازیم که اول آن فعل،"بـ" یا "مـ" یا "نـ"بیاید،باید" أ "را تبدیل به "یـ" کنیم.

مصدر فعل درست فعل غلط

افکَندن بیفکَند بیا گند

افتادن بیفتاد بیوفتاد

انداختن نینداخت نیانداخت

استثنا:مصدر "ایستادن" از این قاعده پیروی نمی کند (بایستاد)

کلمه هیچ:از کلمه بعد از خودش جدا نوشته می شود:هیچ کس،هیچ وقت،به هیچ وجه و هیچ گاه.

هر گاه عدد "یک" با کلمه بعد از خودش قید یا صفت مستقل بسازد قید یا صفت پیوسته نوشته می شود:یکدست،یکجا،یکدفعه،یکتا،یکدل،یکسو،یکسره ، یکرو و یکدیگر.

هربار کلمه "هم"با کلمه بعد ازخودش قید یا صفت بسازد پیوسته نوشته می شود:همکار ،همسایه ، هماهنگ ، همدستان ، همدست،

همچنان ،همچنین ، همو زن و هم نشین و همگون ، همدل ، همراز ، همراه و همچند.

اجزای کلمه های مرکب ، معمولاً پیوسته نوشته می شود:

دستفروش ، بزرگمهر، صاحبدل ، نگهداری ، همجنس ، دوستدار، پاسبان ، پیشاهنگ ، خوشامدگویی و هماورد.

همزه و قواعد آن:

الف:همزه ساکن در وسط کلمه ،پس از مصوّت کوتاه "ـــَــ" به صورت " اٌَ " نوشته می شود:

رَأس - رَأفت - مَأخذ - مَأمن - مَأنوس - مستََأجر - مَأوا.

ب:در حالت بالا اگر بعد از همزه ، مصوت بلند "ا"داشته باشیم ، همزه بصورت مد ( ) نوشته می شود.

مانند:مَآل - مَآخذ - مُنشَآت.

ج:همزه وسط کلمه پس از مصوت کوتاه ـــُـ بصورت _ؤ_ نوشته می شود.

مانند:سؤال - مؤمن - مؤدّب - مؤیّد - رؤیت - رؤیا - مؤنث - مؤسّس و مؤثّر.

د:همزه پس از مصوت کوتاه (ـــِــ) به صورت ( _ئـ_ )نوشته می شود:ائتلاف - تئـاتر - تب رئه - سئانس -سیّئات - رئالیست - تخطئه - و توطئه.

هـ:اگر همزه حرکت (ـــءــ) داشته باشد و حرف قبل ازهمزه هم ساکن باشد ، همزه به صورت " أ "نوشته می شود.مانند:مسأله - جرأت و نشأت.

و:همزه متحرک پیش از مصوت بلند "ـــَــ و "به شکل (ؤ)نوشته می شود : مثنوؤن - روؤس و مسوؤل.

ز:همزه مکسور ، پس از مصوت بلند " ا "در کلمه های رایج در زبان فارسی به صورت "یـ " نوشته می شود:جایز - زایل - عواید - اویل - دایر - فواید - عایق - دایم - طایفه - شرایط - لذایذ- زاید - نایب - دقایق - نایل - قصاید - و بایر.

استثنا:

برخی از کلمه های رایج عربی، از این قاعده مستثنا

می شود.مانند:مسائل - قائم - جائر.

ط:همزه پیش از مصوت بلند "ـــِــ ی"به صورت "ئـ"نوشته

می شود:اسرائیل - فرئی - عزرائیل - اسرائیل - رئیس - لئیم - زئیر - پروتئین - کوکائین و الدئید.

همزه از اول ضمایر و صفات اشاره حذف نمی شود:بنابراین - ازاین - دراو - ازاو.

ها (نشانه جمع) :جدا نوشتن ها از واژه های قبل از خود توصیه می شود.ضمن اولویت دادن جدا نویسی ها و هدایت دانش آموزان

به این شیوه، رعایت نکردن آنها غلط محسوب نمی شود:

نشستها - نشست ها - پاسخ ها -->پاسخها - مکملها -->مکمل ها.

استثنا :

( اینها و آنها ) مستثناست و جدا نوشتن آنها غلط محسوب

می شود.

می نویسیم:زندگان - بندگی - بچگانه - گله مند - علاقه مند - نامه بر و پیله ور.

نمی نویسیم:زنده گان - بنده گی - بچه گانه - گلمند - علاقمند - نامبر و پیلور.

آن حضرت گفت :.......................

ای-می نویسیم :ای خدا !ای مرد !

نمی نویسیم:ایخدا ! ایمرد !

این ، همین- می نویسیم:این کتاب،همین جا

نمی نویسم:اینکتاب-همین+جا=همینجا

استثنا:0(اینجا) همیشه پیوسته نوشته می شود و برای جدا شدن آن

غلط منظور می شود.

به -می نویسیم:به شهر،به سربرد،به سختی راه می رود ودر به در.

نمی نویسم:بشهر،بسربرد،بسختی راه می رود ودربدر.

(به قید همیشه جدا نوشته می شود .)

استثنا:به-در این شش واژه که صفت هستند همیشه پیوسته نوشته می شود وجدا نوشتن آن غلط است.

بنام(نامی)،بهوش(هوشمند)،بخرد(خردمند)،بهنگام(دروقت)،بهنجار(قاعده مند)،بجا(مناسب).

به- همیشه به فعل و صفت(بن مضارع)وقالبهای عربی پیوسته نوشته می شود وجدا نوشتن آن غلط محسوب می شود.

می نویسیم:برفت (رفت)،ماشین برو(رونده)

نمی نویسیم:به رفت وماشین به رو.

بی:می نویسیم:بی بضاعت،بی خانه وبی غم.

نمی نویسیم:بیبضاعت،بیخانه وبیغم.

استثنا:

واژه های بیمار،بیگانه،بیهوده،بیابان،بیراه،بیجا،بیخود،بیداد وبیزار -همیشه پیوسته نوشه می شود وجدا کردن (بی)غلط است.

تبصره:

بی- در واژه های (بیستون و بیدخت )تغییر یافته بغ(بت)است وهمیشه متصل نوشته می شود.

ت-ـة-ة،می نویسیم:ارادت،رحمت،حجّت الااسلام وحشمت الدوله.

نمی نویسیم:ارادة،رحمة،حجّة الااسلام وحشمة الدوله.

تر و ترین:ناب تر،کوچک ترین.نمی نویسم:نابتر،کوچکترین.

استثنا:

تر و ترین:در این پنج مورد همیشه پیوسته نوشته می شود. وجدا نوشتن آن غلط محسوب می شود:(بهتر وبهترین -کمتر و کمترین-مهتر و مهترین-پیشتر و پیشترین-کمتر وکمترین.)

ترکیبهای وصفی:

می نویسیم:شورای عالی،بانک ملّی،شش کتاب وپنج بار.

نمی نویسیم:شورایعالی،بانکملّی،ششکتاب وپنج بار.

ترکیبهای اضافی:آب چاه؛کف دست وتک پا

نمی نویسیم:آبچاه؛کفدست وتکپا.

فعلها و مصدرهای ترکیبی:

جان سپرد،به او دل داد و دم زدن.

نمی نویسیم:جانسپرد،به او دلداد و دمزدن،

مرکبها:دست پخت،هم سرنوشت و روان شناس.

نمی نویسیم:دستپخت،همسرنوشت و روانشناس.

استثنا:واژه های مرکّب جدا نوشته می شود،مگر در پنج مورد زیر:

الف)ترکیبهای نهادی شده مثل:

دانشکده،همکار،پاسدار،بهداشت وبهروز.

ب)ترکیبهای بسیط گونه مثل:

اردیبهشت،آبرو،یخچال،نانوا و بیجا.

ج)ترکیبهای عام واسم خاص مثل:

خرّمدره،(نام محّلی)بزرگمهر(وزیر ساسانی)و ابگرم(نام شهری)

نمی نویسم:خرم درّه،بزرگ مهر و اب گرم.

هـ)ترکیبهای متروک و مهجوز:

می نویسیم:آبدارو،آبسنگ(شکل ضبط شده آن در متون قدیم.)

نمی نویسیم:آب دارووآب سنگ.

تشدید:(-ّ)رعایت نکردن تشدید یا گذاشتن تشدید اضافی یا گذاشتن تشدیدلازم در جای اصلی در هر سه حالت و در تمام املا نیم غلط محسوب می شود.

پایان

تیر 90


تاریخ : دوشنبه بیست و سوم تیر 1393 | 7:14 | نویسنده : برگرفته از نوشته های دکتر جعفر صابری | آرشیو نظرات

جعفر صابری /تقبل الله...

تقبل الله ...

جان مولا حرف حق را گوش کن

شمع بیت المال را خاموش کن

ماه پر فیض و برکت رمضان است و خوشا به حال روزه داران واقعی آنها که روزه میگیرند و همراه گرسنگی و تشنگی جسمشان روحشان را هم صیقل می دهند ،خو شا به حال بندگانی که از دروغ و تهمت و ریا و غیبت در این ماه دوری می ورزند و سعی می کنند سفره ای را هم برای گرسنه ای بگسترانند،خوشا به حال آنان که شک، بین رفتن به کدام مهمانی افطار را ندارند و به نان و خرمایی بسنده می کنند ،خوشا به حال آنان که به جای گستردن سفرهای افطاری چند رنگ برای سران و مسئولین و بزرگان و رؤسا ... قبل از افطار به درب خانه های نیاز مندان آبرو دار رفته نیازشان را بی هیچ منتی بر طرف می کنند،خوشا به حال سحر خیزانی که با چند نوع سحری نه ،که با یک دعا و نماز عاشقانه روحشان را آماده روزه داری یک روز می سازند، خوشا به حال آنکه با زبان روزه، گره از کار مردم می گشاید ، خوشا به حال آنکه با لب تشنه سیراب می سازد نیاز مندانی را که به سراغش می آیند،خو شا به حال روزه داری که از استراحتش می کاهد تا کار مردم را رواج دهد حتی با خواندن و نوشتن و امضاء ،خوشا به حال روزه داری که با صبر تمام به درد و دل بندگان خدا گوش می دهد، خوشا به حال روزه داری که زمان تشنگی همان موقع که سر و تن به آب میزند به یاد بی آبی هموطنی باشد که آبی برای نوشیدن هم ندارند. خوشا به حال روزه داری که کلام خدا را این روزها با گوش جان می شنود و در زندگانی خویش به کار می بندد، خوشا به حال شما که می فهمید و می دانید مهمان خدا بودن یعنی چه! و هر چه بود آن عزیز سفر کرده گفت و این شبهای پیش رو شبهای عشق بازی است اگرعاشق باشیم . زیبا دانستیم اگر نامی از شاعر عزیزمان مرحوم آقاسی آوردیم ابیاتی از شعر شیعه وی نیز به یادگار تقدیم نمائیم. التماس دعای فراوان داریم.


یا علی درویش و صوفی نیستم
فاش می گویم که کوفی نیستم
یا علی لعل عقیقی جز تو نیست
هیچ درویشی حقیقی جز تو نیست

شد زمین لبریز مسکین و یتیم
ما گرفتار کدامین هیأتیم
جان مولا حرف حق را گوش کن
شمع بیت المال را خاموش کن
این تجمل ها که بر خوان شماست
زنگ مرگ و قاتل جان شماست

لنگ لنگان طریقت را ببین مردم دور از حقیقت را ببین
خیل درویشان دکان آراستند کام خود را تحت نامت خواستند
خلق را در اشتباه انداختند یوسف مارا به چاه انداختند
کیستند اینان رفیق نیمه راه وقت جانبازی به کنج خانقاه
فصل جنگ آمد تماشاگر شدند صلح آمد لاله پرپر شدند
دل به کشکول و تبرزین بسته اند بهر قتلت تیغ زرین بسته اند
موجها از بس تلاطم کرده اند راه اقیانوس را گم گرده اند
موجها را می شناسی مو به مو شرحی از زلف پریشانت بگو
باز کن دیباچه توحید را تا بجوید ذره ای خورشید را
یا علی بار دگر اعجاز کن مشتهای کوفیان را باز کن

ای جوانمردان جوانمردی چه شد شیوه رندی و شب گردی چه شد
بنده گی تنها نماز و روزه نیست آب تنها در میان کوزه نیست
کوزه را پر کن ز آب معرفت تا در او جوشد شراب معرفت
حرف حق را از محقق گوش کن وز لب قرآن ناطق گوش کن
بعد از آن بشنو ز نظم و امرکم تا شوی آگاه بر اسرار خم
خم ترا سرشار مستی می کند بی نیاز از هر چه هستی می کند
هر چه هستی جان مولا مرد باش گر قلندر نیستی شبگرد باش
یا علی امروز تنها مانده ایم در هجوم اهرمانها مانده ایم
یاعلی شام غریبان را ببین مردم سر در گریبان را ببین
شیعه یعنی شرح منظوم طلب از حجاز و کوفه تا شام حلب
شیعه یعنی یک بیابان بی کسی غربت صدساله بی دلواپسی


تاریخ : چهارشنبه هجدهم تیر 1393 | 14:3 | نویسنده : برگرفته از نوشته های دکتر جعفر صابری | آرشیو نظرات

جعفر صابری؟آب ،باد ،خاک ، آتش

سر مقاله

۳۴۸

جعفر صابری

آب ،باد ،خاک،آتش

این عناصر وجودی کره خاکی ماست که از همه مهمترش آب و بعد خاک است...چراکه بیشتر کره ما را آب و بعد خاک گرفته...محیط زیست ما انسانها در مقابل بزرگی کهکشان و جهان هستی به قدری کوچک و نا چیزه که بهتره بهش فکر نکنیم ... اما نکته قابل تامل و درد ناک این است که ما بطور کل فراموش کردیم کجا هستیم و چطور باید زندگی کنیم ...

اگه ساده بخواهیم صحبت کنیم شما در نظر بگیرید در یک بادکنک بزرگ که هواش محدوده و گنجایشش هم کمه ما بخواهیم سالها زندگی کنیم تعداد مون زیاد بشه جامون کم می شه هوا کم می شه زباله درست کنیم باز جا و هوا کم میشه ...چیزی بخوریم و یا بیاشامیم باز از منابع ما کم میشه و خلاصه حتی اگه بتونیم مدام منابع طبیعی را زیاد کنیم در واقع جا و هوا را کم کردیم و خلاصه همه چی رو به اتمام هست... حالا فکر کنید چقدر هر کدام از ما با تولید زباله و یا آلوده سازی محیط زیست داریم فرصت زندگی را از خودمون و بچه هایمان کم می کنیم؟

بیشتر وسایلی که بشر برای راحتی و ارزونی خودش ساخته ترکیباتش تشکیل شده از چند ماده و عنصر دیگه مثل پلاستیک که سالها طول میکشه تا به حالت اولیه خودش برگرده ،بیشتر آلودگی های اطراف بشر از صدا گرفته تا زباله ها سالها طول میکشه تا به چرخه طبیعت برگردن و هر روز فضای زندگی در این بادکنک کم و کم تر می شود بی شک هزارانبار این مطالب را شنیده اید و حتی به اندازه یک کارشناس با موضوع آشنا هستید ولی با عرض پوزش هیچ دغدغه ای ندارید و این خیلی درد ناک است... شاید فکر می کنید آن خطر در زمان حیاط شما شما و خانوادی شما را در بر نمی گیرد که باید عرض کنم این طور نیست هر لحضه خطر به ما نزدیکتر می شود و شاید همین امروز بلای طبیعی بر سر ما نازل شود و چه بلایی بالا تر از این که بیشتر کره خاکی ما را آب گرفته اما کشور ما با بی آبی دست به گریبان است... تا حالا فکرش را کردید چرا در کشوری که دارای چهار فصل طبیعت است و فلات قاره ای است با همه نوع آب و هوا باید حتی گوشت خوراکی خود را وارد کند و چیزی به نام صنعت دامداری در چنین کشوری وجود ندارد... آیا به فاجعه ورود میوه به کشور و یا حتی مرغ فکر کرده اید چند در صد دولت مردان مقصر هستند و اگر انصاف داشته باشیم می فهمیم الگوی درست مصرف آب و توجه به حفظ محیت زیست همان فر هنگ مقاومت و توجه به تولید داخلی است وقتی انجمن های مختلف برای حفظ در یاچه ارومیه و یا دلسوزی برای رود زیبای سی و سه پل و محیط زیست جانوران دل می سوزانیم آیا در مصرف آب هم همین توجه را داریم ... آیا در فر هنگ باستانی و ایرانی این حتی انداختن آب دهان بر روی خاک و یا آب روان گناه است این است فر هنگ مصرف آب و توجه به خاک...چقدر ساده شیر آب را باز می کنیم و آب مصرف می کنیم در حمام چقدر آب به فاضلاب روان می کنیم...آیا واقعاً لازم است که این گو نه مصرف کنیم...

چقدر به باز یافت زباله می اندیشیم و زباله های تولیدی مان را آیا در همان خانه و یا محل کار تفکیک می کنیم؟ آیا کار ساده تفکیک مواد غذایی باز مانده را از مواد خشک مانند کاغذ و یا پلاستیک ها انجام می دهیم ؟آیا قوطی های پلاستیکی نو شابه و یا بطری های شیشه ای و یا آلمیونی را از هم تفکیک می کنیم و ...بله نه برای منافع مالی که حتی اگر این هم باشد ارزشمند است و در پایان ماه رقم قابل توجه ای خواهد شد بلکه برای بهتر زیستن خود و خانواده مان این کار را انجام دهیم . منابع تامین مواد اولیه برای زندگی بشر بسیار ناچیز است برای همین شایسته است مواد به بازیافت و به چرخه تولید باز گر دانده شود و این کمال انسانیت است ...داستان نبود آن پیر مردی که نهالی را می کاشت و می گفت دیگران کاشتند تا ما بخوریم ما می کاریم تا دیگران بخورند ... همانظور که عرض شد مواد شیمیایی تولید بشر غالباً بیشترین زیان را به چرخه طبیعت وارد می سازد مگر اینکه خود بشر به نوعی به جبران آفت های بوجود آمده بپردازد البسه و حتی لوازمی الکترونیکی آسیب غیر قابل برگشتی به طبیعت وارد می سازد شاید باورتان نشود اما یک خازن سوخته وسیله الکترونیکی دورانداخته شده و یا لامپ کم مصرف سوخته چنان به پیکر محیط زیست ما آسیب می رساند که سالها طول میکشد تا چرخه طبیعی طبیعت آن را جبران نماید ... می دانید آلودگی صوتی موجود در اطراف ما تا چه اندازه به فضای محیط زیست ما آسیب می رساند و این آسیب کمترینش همان نازک شدن لایه اوزن اطراف کره خاکی ما است... هر آزمایش صلح نظامی و یا کار خانه های تولید اصلح و همچنین مواد شیمیایی هر لحضه فضای بادکنک زیست گاه ما را بیشتر نابود می سازد ... حال تنها با یک سئوال رو برو هستیم و آن این است که چه باید کرد ؟

هر کس در این جهان به اندازه خودش باید مامور محیط زیست باشد و بدون توجه به رفتار های نا بجای دیگران سرگرم درست زیستن خود شود و این گونه فر هنگ حفظ محیط زیست را به دیگران انتقال دهد... امید است باهم بتوانیم کاری برای خاک زیستگاه و زاد گاه مان بنمائیم...موسسه آشتی از سال 2010 جمعیت بین المللی را با نام ارتشی صلح گرد آورده که یکی از مهمترین بر نامه های این جمعیت حفظ محیت زیست است خرسند می شویم با ما همراه شوید و به موضوع مهم محیط زیست تنها در یک روز و یک هفته توجه ننماییم بلکه این مهم را در زندگی خود نهادینه نموده و هر ثانیه به آن مانند نفس کشیدن بیندیشیم....

ارادتمند

جعفر صابری


تاریخ : شنبه هفتم تیر 1393 | 14:25 | نویسنده : برگرفته از نوشته های دکتر جعفر صابری | آرشیو نظرات

جعفر صابری/اسمش علی بود

سر مقاله ۳۴۷

جعفر صابری

اسمش علی بود...

تو دنیای که بیشتر از شصت سال پیش همه نوشتن که حقوق بشر باید رعایت بشه و دین هر کس محترمه و رنگ پوست بدنش نباید براش مشکل بوجود بیاره و... هر روز چند خبر می شنویم که این حقوق اولیه بشریت توست دولت ها و گاه حتی ملت ها پایمال میشه...اگه یکی جونش در خطر باشه و دست خالی بره تو یه سرزمین دیگه چقدر ازاون پذیرایی میشه...و الا آخر...هر سال چند تا پناهنده و یا رنگین پوست به خاطر رنگشون و یا حتی دینشون جونشونو از دست میدن...تو همین آسیا و آفریقا و استرالیا چند هزار نفر نسل کشی شدند...از یهودیا که بگذریم ارامنه که یادتونه همین دولت ترکیه بیش از یک و نیم میلیون آدم را کشت...مرحوم علامه استاد جعفری می فرمود وقتی یکی کشته میشه جنایت و وقتی تعداد زیاد میشه فاجعه و بیشتر از خیلی دیگه آمار... ما راحت آمار میدیم ولی من می خوام بگم صد رحمت به آدمای که خودشون و یا زن و بچه شون فقط یک بار کشته میشن ...یه جورای راحت میشن... اما وای به حال زنده ها که در به در خانه بدوش و یا حتی بدتر قربانی همیشگی میشن...

این داستان داستان مثل بیشتر نوشته های صاحب این قلم جز حقیقت نیست و اون این که یه جوون به جرم اینکه اسمش علی هیچ جا جاش نیست حتی تو همین ایران خود مان!

علی دو ساله بود که به همراه خانواده پدر مادر و خواهر ش از ایران مثل خیلی های دیگه کوچ کردند و رفتن سیاسی نبودن هراز چندی هم میان و میرن... تا این که علی تصمیم میگیره بره دوره خلبانی را ببینه که مثل همین ایران خودمون هزینه هاش سر به فلک می کشه علی تابستونای گرم به کشورای حوزه خلیج فارس می آمد ورو جرثقیل کار میکرد تا هزینه تحصیل در رشته خلبانی را در بیاره و بالا خره از بهترین دانشگاه های امریکا گواهینامه خلبانیش را می گیره... بی خبر از اینکه هیچ جا جایی برای علی به عنوان یک خلبان نیست... کشورای مسلمان که دنبال بهترین خلبانای خارجی با ساعت پر واز بالا هستند و پول خوبی هم می دند،کشورای غربی هم که از مسلمون بودن علی و اسمش میترسند که فاجعه به بار نیاره...و اما ایران هم که یه خلبان دو ملیتی که سالها خارج از ایران بوده را قانونن نمیتونه بزاره پشت هواپیما بشینه...تازشم کلی خلبان را چون هواپیما نداریم بازنشسته کرده... البته همه حتی دولت ایران حق دارند و جای هیچ گله ای نیست تنها مشکل اینه که اسم این آدم علی بوده شاید اگه ژوزف یا بیل و یا تام بود حتی همین کشورای مسلمون هم استخدامش می کردن...اینکه علی امروز چه میکنه بماند اما حرف من با علی و علی نام های است که فکر میکنند تو دنیای آزاد امروز جایی براشون خواهد بود ...نه من میگم نه... همیشه یه پله پا ئین تر از چشم آبی ها خواهند بود... حتی اگه متخصص تر هم باشند...

ارادتمند

جعفرصابری

اول مضان ۱۳۹۳


تاریخ : شنبه هفتم تیر 1393 | 14:21 | نویسنده : برگرفته از نوشته های دکتر جعفر صابری | آرشیو نظرات

بنیاد اشتی

Ashti Foundation

Ashti Foundation

Ashti Foundation

Ashti Foundation was established to support help-seekers before finding suitable residences. These include psychological, educational, hygiene, and treatment supports without considering skin color, religion, nationality, etc.

Other efforts of this foundation are execution of painting, photography, handicrafts, and art exhibitions; artistic programs such as local music, theaters, and films, which will be reflected in press and site.

This foundation accepts public and international financial and intellectual aids to spend for its programs.

One of the most important goals of this foundation is acknowledging and supporting philanthropy and environmental services around the world by granting Ashti Citation.

Ashti Foundation was established to support help-seekers before finding suitable residences.

All services of this foundation are free and it seeks helps of help-seekers and other entities.

Another service of this foundation is providing job supports or finding short-term occupations before residence of help-seekers.

Interaction and cooperation with governmental and public organizations in each country to improve lives of help-seekers and their families is another duty of this foundation.

This foundation also supports imprisoned workers that had problems because of unfamiliarity with internal rules and laws and need legal or financial supports.

This foundation merely thinks about philanthropy goals without interference in political or religious problems. This foundation never follows and supports political or diplomatic warfare in government and countries.


تاریخ : چهارشنبه چهارم تیر 1393 | 8:27 | نویسنده : برگرفته از نوشته های دکتر جعفر صابری | آرشیو نظرات

قابل توجه همکاران محترم و مدیران مطبوعات

قابل توجه همکاران محترم و مدیران مطبوعات

طی هماهنگی های به عمل آمده بامؤسسات رسمی و قانونی آموزشی در اروپا به مدیران علاقه مند جهت در یافت

CERTIFICATE

در رشته های زیر گواهی نامه رسمی و کارت مخصوص اعضا ءتقدیم می شود.

رشته ها:

1- خبرنگاری

2- مدیریت مطبوعات

3- کارگردانی

4- طراحی صحنه

5- مدلینگ

6- بازار یابی مطبوعات

7- کارگردانی

8- تصویر برداری

9- عکاسی خبری

10 - مدیریت روابط عمومی

11 - فیلم سازی

12 - طراحی ودکوراسیون

13 - معماری

14 - آشپزی

15 - شیرینی پزی

16 - گریم

17 – چاپ و نشر

18 - ورزش

مدارک مورد نیاز :

1-معرفی نامه رسمی از شرکت تعاونی مطبوعات کشور

2- کپی پاسپورت

3- عکس 4*6(4 قطعه)

4- کپی آخرین مدرک تحصیلی

5- تکمیل فرم مخصوص

معرفی نامه و مدرک تحصیلی باید ترجمه شود ،شما می توانید معرفی نامه و مدرک تحصیلی را ترجمه و یا برای تسریع کار هزینه م

ربوطه را برای ترجمه به تعاونی نقدی بپردازید.

محاسن این مدرک و کارت عضویت:

دارنده این کارت و مدرک در کلیه مراکز معتبر جهانی دارای هویت خواهد بود و مورد تائید کلیه مراکز می باشد.

به عنوان گواهی پایان دوره کارشناسی نیز محسوب می شود.

در صورت تمایل با پرداخت هزینه ترجمه تائیدیه ی های لازم در ایران نیز تقدیم می شود.

هزینه ها بین 170 تا 300 دلار خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن :09307351983تماس حاصل نمائید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.